17 October 2010

Review Book : The Millionaire in Me, Azizi Ali

Assalamualaikum w.b.t.
Alhamdulillah. Syukur sebab aku dah beli sebuah lagi buku yang sgt berbaloi.
"Berbaloi-baloi!" Hehe, kata-kata siapa tu?

Ini gambar buku tu..


Harga yang dijual di kedai MPH adalah RM39.90, tapi isi kandungannya sgt menarik.
Apa yang menariknya? Anda mungkin bertanya.
Itulah yang aku nak ceritakan kat sini..

Gaya Penceritaan...

Aku baca buku ni dalam bahasa Inggeris, tapi yang peliknya, tak bosan. Malah aku semakin bersemangat nak terus membaca, kerana aku dapat memahami dan menjiwai apa yang cuba Azizi Ali ceritakan dalam bukunya tu. Macam baca buku novel Melayu je. Bahasa santai, dan mudah difahami. Itu yang penting. Tapi, seperti buku teks ekonomi, bila sentuh bab akaun dan kira-kira ni, aku jadi pening skit.

Isi Kandungan...

Mula-mula, beliau ceritakan pasal kehidupannya di zaman muda-muda dulu. Dibagitahu kat kita apa yang boleh kita ambik pengajaran daripada kisah hidupnya. Memang best.
Untuk makluman, banyak yang beliau cerita dalam bukunya. Tapi yang aku nak ulas kat sini hanya satu je isi kandungannya, yang pada pendapat aku memang menarik.

The four steps to financial independence
1. Make enough money.
2. Save part of that money.
3. Invest that saving wisely.
4. Avoid major financial mistakes.

(En Azizi, jangan marah ye saya kutip sikit info daripada buku hang. Lagi pun, secara tak langsung, aku promote buku hang. Ye?)

Ok. Cuma 4 langkah je nak jadi kaya. Senang je, kan? Tapi.. senang tak senang, ramai orang yang dah berusaha kuat pun tak kaya2 jugak. Betul?
Betuuuuuul!
Biar aku ulas secara ringkas tentang 4 langkah2 ni. Selebihnya, korang beli la buku tu sendiri dan baca.

Mula-mula, korang kena ada pendapatan tetap atau dipanggil active income. Biasanya kerja-kerja makan gaji yang boleh jamin pendapatan tetap. Maksudnya, korang kena bekerja untuk orang lain, seperti kata Robert Kiyosaki, Rich Dad Poor Dad. Tapi, sebenarnya tak cukup kalo bergantung pada kerja makan gaji sahaja. Alasannya ada dalam buku tu. So, korang kena cari kerja part-time atau buat bisnes sendiri. Ini dipanggil pendapatan tak menentu atau passive income. Pendapatan ni penting supaya korang boleh buat simpanan banyak2. Itulah yang dimaksudkan 'make enough money'.

Pastu, korang kena simpan sikit daripada pendapatan2 yang ada tu. At least 10%. Lagi banyak lagi bagus. Tapi bersederhana je lah. Jangan tamak sgt, jgn boros sgt. Dalam agama islam dipanggil, wasatiah.

Dulu, aku ingatkan simpan duit taruk dalam bank je. Tapi rupa2nya, tak bijak cara ni. Kena simpan dalam bentuk pelaburan, baru lah duit tu membiak. Duit cari duit, kata abah aku. Robert Kiyosaki kata, "Money works for you!". Oo.. tapi kat sini yang ramai orang tersilap. Nak labur duit tu kat mana? Yang ni, Azizi Ali tak cerita plak. Mungkin beliau cerita dalam buku lain kot. Tapi alhamdulillah, aku dah tahu nak labur kat mana. Hehe.

Lastly, don't make major financial mistakes. Yang ini, korang kena timba ilmu. Kena belajar. Dalam buku ni, hanya diberikan garis panduan apa ciri-ciri pelaburan penipuan. Yang penting, korang kena belajar tentang ekonomi dan pelaburan jika tak mahu terlibat dalam kesilapan yang merugikan.

Amacam? Best kan.

Recommendation : Beli buku ni. Tak rugi, beb!


DrSatriaN
"Hidup mesti Membaca"
Sg Siput, Perak

0 comments:

Post a Comment