15 October 2010

Hari Jumaat

Sedar tak sedar, dah 1 minggu aku tak update blog aku.
Laju betul masa berlalu.

Apa khabar semua?
Moga sihat-sihat ye.

Hari ni aku jaga Jabatan Pesakit Luar. Syukur, kebiasaannya hari jumaat tak ramai pesakit. Walau pun tak ramai, tapi aku ada banyak jugak kerja yang nak disiapkan. Bagi aku, kalo ada pesakit tanya time bila sesuai nak jumpa doktor? aku cakap ke, hari jumaat. Ada sorang pesakit tu, dia baru je nak duduk atas kerusi, dah kena panggil. Dapat preskripsi ubat, farmasi suruh tunggu kejap je. Tak sempat nak duduk, ubat dah siap dan boleh balik. Best tak? Itulah Jabatan Pesakit Luar pada hari jumaat.

Tapi...

Sebenarnya, tak ramai orang yang tahu.
Sekarang, masa menunggu tak macam dulu2. Kalau dulu, orang kena tunggu sehingga 6 jam hanya untuk jumpa doktor. Pastu, nak ambik ubat, kena beratur lagi 6 jam. Habis setengah hari kat klinik pesakit luar. Tapi.. sekarang, semuanya dah berubah. Sistem pun dah canggih dan lebih efisien. Puratanya pesakit hanya perlu tunggu sekitar 45 minit -1 jam sahaja.

Tapi, itu pun masih ada orang tak puas hati. Susah nak cakap dengan orang yang tak bersyukur ni. Bertekak pun dia masih tak mahu mengalah. Biarkan je..

Dalam ramai-ramai tu, ada jugak yang puji.
"Wah! Cepat betul ye sekarang. Saya tak sempat duduk pun, dah dipanggil." ujar seorang pesakit yang sudah separuh abad. Tersenyum kami mendengarnya. Bangga!

Tapi.. amat jauh berbeza keadaannya bila tiba hari isnin. Ibaratnya, hari isnin adalah gambaran 10 tahun yang lepas, dan jumaat adalah ingauan di masa depan. Hohoho.

Apa pun, memang cepat sungguh masa berlalu.
Fuh...!

0 comments:

Post a Comment