25 June 2011

Pesta Buku Selangor 2011..

Assalamualaikum.

Sepertimana yang telah dirancang, saya telah melawati Pesta Buku Selangor 2011 yang bertempat di Shah Alam Convention Centre semalam. Best.. dan Tak Best.


Apa Yang Best?
Fuh, banyak jugak gerai buku yang dibuka. Tak kurang juga, acara-acara dan ceramah yang diadakan berselang-seli turut memeriahkan suasana. Ramai? Tak dinafikan.. ramai giler manusia di sana. Nak jalan pun kena berasak-asak. Buku.. banyak, ada yang baru dan ada juga yang lama. Yang bestnya, ada buku-buku lama yang dijual pada harga yang sangat murah. Pada saya, as long as the information is there and valuable, I don't mind reading the old paper book/magazine. Contohnya kat gerai DBP, majalah-majalah lama dijual pada harga RM0.50 senashkah. Murah.. Ada juga buku bestseller, The Millionaire From The Different Planet, Azizi Ali, dijual pada harga RM5! Yosh! Tak rugi den datang.. Kalo anda nak cari buku-buku agama, memang sangat banyaaaaaak!

Dan.. Yang Tak Best.

Kebanyakan buku-buku yang dipamerkan adalah versi Bahasa Melayu (yang dialihbahasa). Pada saya, kalau buku English yang bestseller, adalah lebih puas membaca dalam bahasa English sendiri. Dan, memang kebanyakan buku-buku yang dipamerkan adalah buku-buku novel berbahasa Melayu (which not my favourite reading material at the moment). Buku-buku pasal ekonomi dan kewangan tak banyak. Agak menyedihkan.. 

But, Hey..

Namun, setiap sesuatu ada hikmahnya. Dan tanpa diduga, saya telah dijumpakan dengan peluang yang memang saya CARI-CARI! Ketika berjalan menuju mesin ATM, ada sebuah gerai pameran yang sedang mempromosikan kursus-kursus keusahawan anjuran MITI. Dan, memang warga bumiputra amat-amat digalakkan memandangkan dasar kerajaan yang mahukan keseimbangan ekonomi antara kaum. Dan.. that's is my lucky day, my friends. Well, I will talk about it later once I confirmed that they are not SCAM! Anyway, I wish they are really true.. Coz their program are soooooOo compatible with my working life.

In conclusion, I am not regret going there. Worth the troubles and sen. Adios!

Dr Satrian
Cheras, Kuala Lumpur

0 comments:

Post a Comment