23 October 2010

Emas.. kupilih cara halal

Aku dah tekad.
Aku akan membeli emas lagi.

Lebih baik aku simpan duit aku dalam bentuk emas berbanding duit kertas Ringgit Malaysia. Emas nilainya sentiasa naik, tetapi nilai Ringgit Malaysia dari tahun ke tahun semakin merosot. Kalau dulu, nasi lemak berharga 50sen, tapi sekarang dah mencecah RM1.20 (malah cuma dapat seperempat je telur masaknya).

Tapi kali ni, aku nak beli banyak sikit.
Masalahnya, Public Gold ni kadang2 tak cukup stok bila aku nak beli on the spot. Cumanya, diorang boleh terima tempahan. So, aku pun menempah beberapa keping emas dinar untuk dijadikan koleksi.

Tiba pada hari yang dijanjikan, aku pun bagitau yang aku dah sediakan duit secukupnya dan minta diorang sediakan stok yang secukupnya juge. "Okey," diorang kata, pada mulanya.
Aku pun rasa sedikit gembira.
Sebahagian lagi harta aku terlindung daripada kesan inflasi duit kertas RInggit Malaysia.
Seronok.. :)

Tak lama lepas tu, diorang call balik.
PG : "Encik, kami tak cukup satu keping dinar. Encik bayar dulu semuanya, satu keping lagi kita bagi kemudian. Okey?"
Aku : "Apa? Aduh.. Okey, saya fikir dulu."
PG : "Okey, nanti kita jumpa ya."

Alamak!
Mana boleh macam tu. Dah salah dan melanggar hukum syarak dalam jual beli emas ni. Daripada halal, jadi haram la camni. Aku mengeluh sendirian, tak ada siapa nak dirujuk.

"Aik? Ada ke hukum syarak dalam beli emas ni?"
Hah. Mesti korang fikir macam ni, kan? Takpe, sebab sebenarnya ramai yang tak tahu pasal peraturan syarak dalam jual beli emas ni. Pembelian emas/perak/wang tak sama seperti membeli barangan runcit atau komoditi yang lain.
Emas/perak/wang termasuk dalam barangan ribawi yang telah ditentukan hukum/peraturan syarak dalam jual-belinya.

Teliti dulu ayat Al-Quran di bawah..
"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memakan riba dengan berlipat ganda dan bertakwalah kepada ALLAH supaya kamu memperoleh keuntungan" - (Al Imran : 130)

Allah dah jamin, jika kita jauhi riba maka kita akan beroleh keuntungan. Dan, riba ada dalam jual beli emas sebenarnya, termasuklah emas perhiasan (cincin, gelang, dll).

Perhatikan sabda Nabi S.A.W. di bawah..
Diriwayatkan daripada Umar bin al-Khattab r.a katanya: Rasulullah s.a.w telah bersabda: Perak ditukar dengan emas adalah riba kecuali diserah dan diterima pada waktu yang sama. Gandum ditukar dengan gandum adalah riba kecuali diserah dan diterima pada waktu tersebut. Kurma ditukar dengan kurma juga adalah riba kecuali diserah dan diterima pada waktu yang sama.
 Maka, dalam jual beli emas aku tadi, adalah haram jika aku bayar penuh dan terima sebahagian keping emas secara tangguh. Ia dah dikira riba an-nasi'ah. Sila rujuk www.zaharuddin.net untuk maklumat lanjut. 

Aku pening. Sebab aku dah sedaya-upaya nak elakkan riba ni, tapi diorang kata pulak tak cukup stok. Nak bayar sebahagian, diorang tak terima plak sebab dah kuar resit tempahan tu. Kalo aku cancel, nanti kena blacklist plak nama aku. 


Pening.. Pening.

Dalam perjalanan tu pun, aku tak jumpa plak bank yang aku nak cari ni. Aduh, lagi pening kepala. Waktu zohor dah nak masuk. 

Okey la. Aku solat la dulu. Cari masjid dulu, dan solat. Mungkin nanti kekusutan otak aku boleh surut dan selesaikan masalah ni.

Sebaik sahaja hati aku dah buat keputusan, tetiba nampaklah masjid di sebelah Hospital Ipoh ni di seberang jalan. Aku pun memandu untuk cari tempat parking yang berdekatan. Masuk je jalan Greentown, tetiba nampak pulak bank yang aku cari-cari dari tadi.

Alhamdulillah..!
Seolah-olah Allah bantu aku direct. Ada petunjuk ni.


Selesai solat, hati aku lapang sedikit. Fikir punya fikir, aku buat keputusan untuk memilih cara yang HALAL sahaja. Biarpun kena blacklist ke, kena banned ke, lantak lah! Asalkan diredhai Allah. Lagi pun, aku beli kerana Allah. Maka, setiap segi jual beli pun kenalah mengikut cara yang dibenarkan Allah.

Dalam hati berdebar2, aku nyatakan hasrat aku kat amoi PG tu. Mula2, dia kata dah tempah. Dia kata dia jamin untuk beri lagi sekeping tu bila dah ada stok. Asalkan aku bayar penuh, aku boleh kutip semua kecuali yang sekeping lagi tu.

Ish! Camne ni? Hm..

Aku : "Sorry ah amoi. Saya tak boleh bikin itu macam. Kalo mau itu macam, saya bayar apa yang saya dapat aje. Yang lagi sekeping tu, saya bayar bila you sudah ada stok."
Saya cuba bertegas dengan pendirian saya. Saya dah tekad, kalo dia tak mau jugak, saya akan bagi ceramah free pasal muamalat Islam, kasi dia tau sket!
PG amoi : "Hm.. okey. Saya kasi tukar deal. Encik beli emas lain yang saya ada sekarang, tapi harga mahal sikit sebab lain barang. Mau ka?"
Yes! Dari tadi aku dah fikir nak minta tukar yang lain, tapi disebabkan aku pernah ditegur sebelum ni, jadi aku ragu-ragu nak tanya. Ni dia plak yang cadangkan. Yes!
Aku : "Hah! Itu macam saya mau! Boleh! Saya tak kisah bayar lebih asal halal!"

Maka, berjaya jugaklah aku membeli kesemuanya tanpa tangguh, samada tangguh duit atau tangguh barang.
Alhamdulilah..
Aku rasa lega sangat kerana berjaya elakkan riba ni. Kemudian aku terfikir, mungkin Allah sengaja nak uji iman aku sejauh mana aku menjaga perintah-Nya dalam urusan jual beli emas. Moga2 amalanku diterima oleh-Nya..

Kepada anda, fahamilah rukun2 muamalat dalam jual beli emas sebelum menceburkan diri. Jauhilah riba, kerana ia adalah termasuk dalam dosa-dosa besar!

Wallahua'lam, jika aku salah, tolong diperbetulkan.
Jumpa lagi.


DrSatriaN
"Hidup Mesti Membaca"
Sg Siput, Perak.

0 comments:

Post a Comment