21 October 2010

Tercabar..

Aku rasa tercabar sekali.

Petang tadi, aku telah dipanggil oleh Bank Rakyat untuk tandatangan surat perjanjian. Di bank tu, aku berjumpa dengan kenalan baru aku, ejen Bank Rakyat la. Dia tahu aku ada melabur dalam emas. Dan dia telah mencabar aku buat kali kedua..

Mula2 dulu, bila aku baru tersedar tentang pelaburan emas, aku memang rasa menyesal.
Menyesal dan risau..
Aku menyesal sebab aku tak ambik tau sangat pasal ekonomi, pasal pengurusan kewangan, pasal sosial, pasal sejarah dan macam2 lagi.

Rupa2nya dunia ini bukanlah hanya berkisar tentang perubatan. (sebab aku belajar pasal perubatan, jadi aku hanya baca buku pasal perubatan je la). Dulu aku hanya baca tentang penyakit dan rawatan moden. Buku-buku seperti Internal Medicine, Pharmacology Langman, menjadi buku harian aku.

Kini..
Baru la aku tersedar..
Rupanya dunia ini luas sekali.

Ada sejarah yang menarik, yang juga amat menarik perhatian aku.
Ada juga tentang perkembangan teknologi yang semakin canggih, dan aku memang suka bab2 komputer dan gadjet ni.

Tapi, bila dah kahwin dan bekerja ni, aku lebih tertarik bagaimana nak mengukuhkan ekonomi keluarga aku (maklumlah, dah jadi ketua keluarga, kira jadi CEO la ni. Muahaha). Dan aku pasti, ramai yang bekerja di luar sana yang bertungkus-lumus mencari duit untuk membina impian dan cita-cita masing-masing.

Dalam aku asyik meneroka luasnya dunia ini, aku terjumpa fakta yang agak merisaukan aku. Aku jadi tak keruan buat beberapa hari. Tumpuan kerja aku pun terjejas.

"Ish, apa yang buat mamat ni jadi camni sekali?"
Kalau ini yang korang fikirkan, biar aku bagitau..

Dari tahun ke tahun mendatang, nilai Ringgit akan merosot sedikit demi sedikit. Malah, pada beberapa tahun akan datang, dijangkakan akan berlaku lagi kemerosotan ekonomi dunia yang besar dan lebih teruk daripada kemelesetan ekonomi Malaysia 1998. Dan, ada bukti munasabah kenapa ia boleh berlaku.

Maka, daripada sini lah aku dapat tau yang emas mampu menyelamatkan nilai harta kita yang kita telah susah payah cari. Bekerja siang dan malam. Malah, ada yang terpaksa meninggalkan anak isteri di rumah berbulan2. Berjauhan dengan keluarga dan sanak saudara. Semuanya kerana keperluan atau desakan kerja.

Kerana kerja..

Dan, yang merisaukan aku..
Segala susah payah dan pengorbanan kita, walau sehebat mana pun, jika kita tidak bijak membuat persediaan menghadapi gelombang kemelesetan ekonomi yang mendatang...
...akan jadi sia-sia.
...yang tinggal hanya kepingan kertas dan syiling yang dah tak bernilai lagi.

Cuak tak?
Bila aku dapat tau je fakta ni, memang aku cuak giler. Sebab itulah aku jadi tak keruan. Tetapi akhirnya, aku dah jumpa cara untuk selamatkan harta aku daripada hilang nilainya. Sejak itu, aku tak bertangguh lagi dan terus tukarkan duit-duit yang aku simpan dalam bank ke dalam bentuk yang semakin naik nilainya, iaitu emas dan perak.


Bila dah terjebak dalam pelaburan emas ni, aku nampak pulak peluang untuk jana pendapatan lumayan. Dan aku terus mengambil langkah berani untuk melibatkan diri dalam perniagaan emas pulak.
Bukan aku nak berniaga sangat sebenarnya, tapi aku cuma nak melabur je.

Dan, sambung balik cerita daripada awal tadi, kawan aku tu mencabar aku supaya aku buat pelaburan ini jadi perniagaan yang serius.
"Buatlah flyers, edar melalui surat khabar. Kau ni orang yang pertama kat sini. Usually pioneer wins the most." Itulah kata-katanya.

Dan setelah fikir masak-masak, aku bercadang untuk sahut cabarannya. Tapi dengan caraku yang tersendiri. :)

*Pelaburan emas yang aku buat ni tak sama seperti penipuan emas yang berlaku beberapa tahun yang lepas. Di sini, aku tukarkan duit aku kepada emas fizikal dan memang aku bawa balik emas tu untuk disimpan di bank/safe deposit. Jadi, aku boleh jual atau pajak emas2 aku tu pada bila2 masa yang aku nak.


DrSatriaN
Sg Siput, Perak
"Hidup Mesti Membaca"

0 comments:

Post a Comment