29 October 2010

Menerima berita yang dinanti-nantikan..

Alhamdulillah..
Aku bersyukur sangat2 kerana setelah sekian lama aku menunggu, akhirnya sampai juga berita pertukaran tempat kerjaku.
Alhamdulillah, terima kasih ya Allah kerana Engkau telah memperkenankan permohonanku..
Terima kasih ya Allah, sungguh Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui..
Ampuni diriku yang penuh cacat-celanya..

Bermula seawal bulan April, aku telah mengemukakan permohonan kepada Kementerian untuk meminta pertukaran tempat kerja dari Perak ke Selangor. Bersama-sama aku, turut disertakan permohonan isteriku yang mahu mengikut jejak langkahku.

Namun, dalam hati, aku kurang optimistik dengan permohonanku. Maka, tak aku nafikan juga yang aku kurang berdoa kepada Allah untuk meluluskan permohonanku. Dan jikalau berdoa pun, aku kurang bersungguh2.
Lagi pun, aku masih sibuk dengan latihan housemanship lagi pada ketika itu.

Setelah, aku berpindah ke Sungai Siput untuk meneruskan baktiku, aku akhirnya menerima perkhabaran. Kementerian telah bermesyuarat dan memutuskan permohonan aku GAGAL.
Huhu. Sedih jugak masa dengar berita tu, tapi apa nak buat. I am nobody here (and i don't have somebody in higher post also, huhu).

Tapi... permohonan isteriku pula berjaya!

Setelah berbincang dan solat istikharah, kami memutuskan untuk meneruskan pertukaran isteriku ke Selangor. Dan isteriku pun ditempatkan di Hospital Tanjung Karang, yang tidak seberapa jauh dengan tempat tinggal ibubapaku.

Maka, bermulalah detik perpisahan antara suami isteri, juga antara ayah dan anak.. Macam sadis je kisahnye, ye? Hehe. Apa nak buat, kerana kerja dan kerja dan kerja.

Duduk di Sungai Siput, aku bersendirian di kuarters doktor. Memang banyak kerja nak buat bila siang, tapi bila malam.. aku hanya bertemankan laptop ni je. TV takde siaran.

Aku telah mengemukakan rayuan semula kepada Kementerian. Aku merayu agar permohonanku bertukar ke Selangor dipertimbangkan semula.

Dari hari ke hari, aku menanti-nantikan keputusannya. Mulanya, dikhabarkan kepadaku bahawa mesyuarat untuk membincangkan rayuanku akan berlangsung pada selepas Raya Aidil Fitri. Selepas seminggu raya, aku pun call balik. Belum buat lagi. Mesyuarat ditangguhkan ke awal Oktober pula. Masa tu, aku rasa terkilan betul tapi nak buat camne. Sabar je la..

Maka pada awal Oktober seperti yang dijanjikan, aku pun call lagi. Maka, aku pun disambungkan talian ke pegawai yang sepatutnya. Tapi dijawab pula bahawa pegawai itu tak ada, dan diminta pula aku call balik pada 20 Oktober.

Aduh.. banyaknya karenah birokrasi!

Pada 20 Oktober, aku pun call lagi dan baru lah diberitahu bahawa permohonanku telah diluluskan sejak 12 Oktober lagi.

Akhirnya, lulus juga...

Alhamdulillah, aku bersyukur. Dan aku diarahkan berpindah berkuatkuasa mulai 1 November, dan diberi tempoh sebulan untuk melaporkan diri. Pada 29 Oktober, aku telah berunding sendiri dengan JKN Selangor dan telah dijelaskan sejelas-jelasnya bahawa aku mesti melaporkan diri selewat-lewatnya 1 Disember.

Aku bersyukur.. kalo boleh lagi awal lagi baik, tapi aku mahu menjaga hati kesemua pihak. Hm.. cuma aku meragui adakah berbaloi aku jaga hati orang ni?

Anyway, I received my long awaited news after much hassles and heart-broken.

1 comments:

ZieSakura said...

sedihnye kena tinggal sorg2..

umah kami pon xde tb.tapi kami layan cite tv3 online..no choice..nk pakai regza x mampu..haha

Post a Comment