26 October 2010

Sabar Je

(Memberi hormat dengan berkata): "Selamat sejahteralah kamu berpanjangan, disebabkan kesabaran kamu. Maka amatlah baiknya balasan amal kamu di dunia dahulu". (Ar-Ra'd : 24)


Maka, benarlah kata-kata Allah Yang Maha Mengetahui..
Memang aku terasa betul dengan ayat ni. 


Bila kita sabar, maka kita akan mendapat keselamatan dan kesejahteraan.


Mudah je nak cakap, kan? 
Tapi tak semua orang mampu melakukannya. 
Aku pun selalu tewas dengan sikap amarahku, terutamanya bila aku jumpa kes2 yang teruk masa onkol. Bengang napela time aku onkol ni baru nak datang pesakit tu. Tapi, jarang sekali aku letuskan kemarahan.. (yeke?)


Bila aku marah je, aku cepat2 tahan dan sedarkan diri aku balik. Ye la, sakit ni nak datang bukan ada jadual dia. Kalo nak datang penyakit tu, bila2 je. So, aku kena la sabar dan redha bila berhadapan kes2 yang aku tak suka nak tengok. Biasanya, kalo beristigfar je tak cukup untuk aku, aku kena fikir balik macamane kalo aku plak yang sakit? Bila aku fikir cara macam ni, barulah marah aku bertukar perlahan2 kepada simpati dengan pesakit. 


Dan.. memang aku cukup simpati sebenarnya dengan orang2 yg sakit ni. Bila ada yang berjalan tempang kerana patah kaki atau kena jangkitan kuman, cellulitis, kesian tengok diorg jalan terhinjut-hinjut menahan sakit. Kalo aku yg sakit macam diorang, aku rasa ragu2 pada diri aku sendiri jika aku mampu sabar seperti diorang. Alangkah seksanya hidup dgn kaki yg sakit camtu. 


Bila jumpa dgn pesakit yg kurang upaya, terutamanya mental retardation, aku rasa sedih tgk diorang. Alangkah beruntungnya aku kerana ada otak yg boleh berfungsi dgn baik dan dapat belajar, sedangkan diorang tak mampu nak memahami dunia yang terlalu luas ini. Alangkah seksanya bila tak dapat baca buku.. (maksud aku tak dapat menikmati belajar perkara2 baru).


Bila melihat derita orang lain, aku rasa aku jadi lebih bersabar dgn kesusahan diri sendiri. 
Malah, aku boleh dah kawal diri sendiri bila berhadapan dengan perkara2 yg selalunya menaikkan kemarahan. 

"It's tough, but worth it!"

Alhamdulillah, syukur..


Sebenarnya, dalam bisnes pun kena ada kesabaran. Dan biasanya kesabaran itu terbayar dengan keuntungan yang lebih berlipat kali ganda. 


Contohnya, tempoh hari, aku ada rancang nak beli emas. Tapi kerana tak sabar, aku dah tempah awal2 sedangkan duit tak masuk lagi. So, bila aku datang nak collect emas, time tu harga dah jatuh lagi murah. Mula la terbit penyesalan. 
Walau pun aku kerugian, tapi berbayar dengan pengalaman yang pasti meninggalkan kesan dalam catur kehidupan aku. 


Lain kali, bersabar dulu..


Tapi kali ni, aku rasa rugi lak sebab dah tak berduit nak beli emas yang tengah murah. Huhu..


Lain kali, sabar je. Okey?


Jumpa lagi.






DrSatriaN
"Hidup Mesti Membaca"
Sg Siput, Perak

0 comments:

Post a Comment