22 October 2010

Harga Emas turun.. Masa untuk membeli!

Alhamdulillah..
Syukur.. :)

Sekarang harga emas tengah turun. Lihat graf di bawah.

Sumber gambar daripada www.kitco.com

Jika lihat pada graf di atas, kita dapati terdapat penurunan harga pada 22 oktober sehingga mencecah ke harga pada 3 minggu sebelumnya (5 oktober). Setelah sebulan lebih, harga emas menunjukkan kenaikan harga yang konsisten barulah harga emas mula goyah dan menunjukkan penurunan yang mendadak.

Mungkin anda tertanya2 kenapa?

Turun naik harga emas adalah berdasarkan permintaan dan bekalan. Jika permintaan melebihi bekalan, maka nilai emas akan meningkat, yang diterjemahkan kepada harganya. Jika permintaan kurang daripada belakan, maka harga emas akan jatuh.

Apa yang menyebabkan harga emas jatuh ketika ini?

Ada beberapa sebab mengapa harga emas jatuh ketika ini. Punca utamanya adalah di mana bekalan emas di pasaran melebihi permintaan. Ini berlaku apabila emas2 yang disimpan oleh pengguna/orang kaya dijual kembali ke pasaran untuk mengaut keuntungan. Maka berlakulah lambakan bekalan emas menyebabkan harganya jatuh mendadak. Ini juga dibantu oleh faktor kekuatan nilai dollar Amerika yang sedikit kukuh pada ketika ini.

Berapa lamakah harga emas akan jatuh?

Harus diingat, berdasarkan penilaian emas dalam tempoh 10 tahun yang lepas menunjukkan kenaikan harga emas daripada US200+ / ounce sehingga ke hari ni mencecah US1350+/ ounce. Ini disebabkan kejatuhan nilai matawang US dollar yang merosot kesan langsung daripada inflasi dan kerakusan kerajaan Amerika mencetak wang kertas US dollar sewenang2nya.
Maka dapat kita perhatikan kenaikan harga emas yang konsisten dalam tempoh 10 tahun itu.
Jika diterjemahkan dalam bentuk keuntungan yang kita faham, kita telah memperolehi keuntungan 579% dalam tempoh 10 tahun. Bersamaan juga keuntungan 57.9% setahun. ASB pun cuma 8% setahun. Bayangkan betapa ruginya tak memiliki emas.
Jadi, dijangkakan penurunan harga emas sekarang hanya lah bersifat sementara. Dan harga emas akan kembali memecut ke atas. (akan saya ceritakan dalam artikel yang lain tentang faktor kenaikan harga emas di dekad ini).

Berbaloi ke beli emas yang jatuh harga sekarang ni?

Buat mereka yang tidak faham tentang pelaburan emas, mungkin akan merasa rugi. Tetapi buat mereka yang dah lama berkecimpung dalam bidang ini melihat penurunan harga emas sekarang sebagai peluang terbaik untuk memperolehi emas dengan harga yang murah. Jadi, jika anda nak beli emas pada harga murah, inilah masanya!

Boleh tunggu lagi tak? Kot-kot harga emas turun lagi?
Wallahualam. Tiada siapa yang dapat menjamin.
Namun, berdasarkan rekod sebelumnya, harga emas hanya turun sikit je dan akan terus melonjak naik dan naik. Turun sikit, pastu naik dan naik.
Jika berlaku lagi gelombang kemelesetan ekonomi lagi, maka akan cepat la harga emas naik. Yang dikesalkan, ia tak akan turun ke harga 10 tahun yang lepas. Itu yang pasti.

Jadi, nasihat saya..
Inilah masa untuk membeli emas!



*Jika berminat, boleh hubungi saya di
thezikr_gold@yahoo.com
(no tel akan diberitahu tak lama lagi)


DrSatriaN
"Rezeki Halal Hidup Berkat"
Sg Siput, Perak

0 comments:

Post a Comment